Thursday, April 30, 2009

3 tadika tutup serta-merta

Oleh Mohamad Hussin 


selepas diarahkan tutup selama dua minggu." title="LENGANG...keadaan sebuah tadika di Jalan Telok Wanjah
selepas diarahkan tutup selama dua minggu." height="214" width="300" border="0">
LENGANG...keadaan sebuah tadika di Jalan Telok Wanjah 
selepas diarahkan tutup selama dua minggu.

ALOR STAR: Seramai 11 murid dari tiga tadika di negeri ini disahkan dijangkiti wabak penyakit tangan, kaki dan mulut (HFMD) sehingga memaksa operasi sekolah berkenaan ditutup serta-merta bagi tempoh antara seminggu hingga dua minggu.

Pengarah Jabatan Kesihatan Kedah, Datuk Dr Hasnah Ismail, berkata murid di tiga tadika berkenaan iaitu Tadika An-Najaah, Tadika Sunsky dan Cherish Harmony, diarahkan tidak ke tadika itu berikutan kebimbangan lebih ramai murid dijangkiti wabak itu.

“Tadika An-Najah dan Tadika Sunsky, masing-masing membabitkan empat dan lima kes diarah menutup operasi serta-merta selepas disahkan dijangkiti wabak HFMD pada Isnin lalu.

“Tadika Cherish Harmony pula membabitkan dua kes. Pengurusan tadika itu dengan secara sukarela menutup operasi pada 22 April lalu bagi mengelakkan jangkitan berkenaan,”
katanya kepada Harian Metro, di sini, semalam.

Beliau berkata, pihaknya sudah mengeluarkan notis perintah tutup premis di bawah perenggan 18 (1)(d), Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 terhadap tadika berkenaan sehingga premis itu dibasmi kuman, serangga atau tikus dengan sempurna.

“Semua murid terbabit sudah mendapatkan rawatan susulan di Hospital Sultanah Bahiyah (HSA) dan dibenarkan pulang ke rumah. Bagaimanapun, kami akan membuat pemantauan dari semasa ke semasa bagi mengelakkan kejadian lebih serius.

“Ketiga-tiga tadika berkenaan yang akan membuka semula premis mereka minggu depan akan terus dipantau dan dilakukan saringan ke atas murid yang didapati kurang sihat bagi memastikan wabak ini tidak berulang di tadika itu,”
katanya.

Katanya, ibu bapa yang mempunyai anak kecil perlu didedahkan mengenai pelbagai perkara berkaitan penyakit itu yang disebabkan oleh kumpulan virus Entero seperti virus Coxsackie A, EV71 dan Echovirus. Pada lazimnya virus Coxsackie A16 menjadi penyebab penyakit ini.

“Mereka akan didedahkan tanda awal penyakit itu, seperti demam panas, sakit tekak, kurang selera makan, ulser di bahagian mulut dan tekak yang sakit (termasuk gusi dan lidah), ruam dan biji-biji berair (blisters) di tapak tangan dan kaki serta punggung (kawasan lampin).

“Kita meminta ahli keluarga mangsa memastikan tempat dan dengan siapa kanak-kanak berkenaan keluar sebelum dijangkiti virus itu,”
katanya.

Sementara itu, seorang guru tadika yang ditemui semalam, berkata empat murid tadika berkenaan disahkan dijangkiti wabak itu selepas salah seorang murid perempuan yang baru pulang bercuti dari Terengganu disyaki dijangkiti wabak berkenaan.

“Ibu kanak-kanak berkenaan ada memaklumkan kepada pihak tadika anaknya itu mengalami demam dan diberi cuti sakit selama tujuh hari. Bagaimanapun, murid itu dihantar ibunya ke tadika ini menyebabkan tiga daripada 260 murid yang belajar di sini dijangkiti wabak HFMD.

“Kita sudah memaklumkan kepada ibu bapa supaya tidak menghantar anak mereka sekiranya mengalami simptom seperti demam, ulser atau sakit tekak,”
katanya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...