Thursday, April 30, 2009

Siasat kenaikan harga ayam

KUALA LUMPUR: Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) menjalankan siasatan terperinci mengenai dakwaan Persekutuan Persatuan Penternak Malaysia (FLFAM) bahawa harga ayam daging mencatat kenaikan antara 40 sen dan 60 sen sekilogram.

Menterinya, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, berkata pihaknya tidak dimaklumkan mengenai kenaikan harga ayam berkenaan dan ternyata tidak dapat menerima kenyataan dikeluarkan FLFAM.

“Kami tidak tahu mengenai kenaikan harga ayam ini dan agak terkejut kerana minggu lalu harga ayam turun 10 sen, bagaimana hari ini (semalam) boleh naik pula?,” katanya ketika berkunjung ke pejabat Perbadanan Nasional Berhad (PNS), semalam.

Menurutnya, alasan cuaca panas menjejaskan pembiakan ayam tidak boleh diterima memandangkan ia baru berlaku.

“Pembiakan ayam mengambil masa agak lama dan mustahil penternak menaikkan harga ayam kerana cuaca panas berlaku sejak kebelakangan ini.

“Saya tidak boleh terima alasan cuaca diberi dan meminta pegawai menyiasat hal ini,” katanya.

Ismail Sabri berkata, beliau tidak menolak kemungkinan harga ayam meningkat kerana ia bukan barang kawalan seperti gula dan tepung gandum.

“Harga ayam boleh meningkat kerana ia berdasarkan permintaan pengguna. Jika permintaan tinggi, maka harga mungkin melambung,” katanya.

Menurutnya, tidak semua barangan yang berada di pasaran boleh dikawal kementerian kerana ia mungkin bergantung kepada pengeluar.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...