Thursday, April 30, 2009

Amah mengaku rompak dipenjara tujuh tahun

KUALA LUMPUR: Seorang pembantu rumah warga Indonesia dijatuhkan hukuman penjara tujuh tahun oleh Mahkamah Sesyen semalam, selepas mengaku bersalah merompak Mak Wan Ayob, ibu Timbalan Ketua Umno Bahagian Putrajaya, Datuk Khairuddin Samad.

Hakim Mohamad Sekeri Mamat memerintahkan Zuraidah, 30, menjalani hukuman itu berkuat kuasa dari tarikh dia ditangkap iaitu pada 3 Januari 2006

Pada 27 September 2007, seorang pekerja binaan warga Indonesia, Khairul Remah, 22, dari Sumatera, yang juga terbabit dalam kes itu, dijatuhi hukuman tujuh tahun penjara selepas menukar pengakuan kepada bersalah terhadap tuduhan sama di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur. 

Zuraidah yang berasal dari Riau, Indonesia, didakwa bersama seorang lagi yang masih bebas merompak tujuh gelang emas dan jam tangan Mak Wan, 74. 

Dia didakwa melakukan kesalahan itu di No 6, Jalan Puncak Setiawangsa, Sentul antara jam 7.15 pagi hingga jam 1.30 tengah hari, 3 Januari 2006. 

Bagi perbuatan itu dia didakwa mengikut Seksyen 392 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum 14 tahun penjara dan denda atau sebatan, jika sabit kesalahan

Pendakwaan dilakukan Timbalan Pendakwa Raya Ahmad Fuad Othman manakala Zuraidah diwakili peguam bela T Narendran. 

Mengikut fakta kes, ketika cucu kepada Mak Wan iaitu Abbas Abdul Rashid sampai ke rumahnya iaitu selepas balik dari sekolah, Abbas memanggil Mak Wan, namun tiada jawapan. 

Abbas kemudian masuk ke dalam biliknya (Mak Wan) dan mendapati mangsa terbaring di atas katil dengan seluruh badan ditutupi selimut, tangan diikat dengan tali, kepala diikat dengan kain, dan kakinya diikat dengan tuala berwarna putih dan merah jambu. 


Abbas cuba membuka ikatan namun tidak berjaya dan mendapati Zuraidah menghilangkan diri. 

Dia meminta pertolongan jirannya Mohammad Murad Mohamad Ali. 


Mereka berjaya merungkai ikatan namun mendapati mangsa sudah tidak bernyawa dan apabila melihat keadaan itu Murad terus menghubungi polis. 

Siasatan mendapati Zuraidah bersamaa rakan jenayahnya (Khairul Remah dan seorang lagi yang masih bebas) membuat pakatan dan Zuraidah berperanan menyalurkan maklumat mangsa mempunyai barang kemas.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...