Thursday, April 30, 2009

Bulan madu Mexico bertukar mimpi ngeri


IAIN dan Dawn Askham (kiri) semasa majlis perkahwinan mereka di London baru-baru ini.


LONDON - Dua rakyat Britain dijangkiti penyakit selesema babi ketika mereka berbulan madu di Mexico baru-baru ini, lapor sebuah akhbar semalam.

Iain dan Dawn Askham yang berasal dari Polmont tiba dari Cancun pada Selasa lalu dengan tanda-tanda penyakit selesema sebelum diuji positif malam kelmarin.

Seramai tujuh daripada rakan dan seorang anggota keluarga pasangan tersebut menunjukkan jangkitan selain 17 orang warga Britain yang turut diuji positif.

Seorang jiran Askham, Rachel Anderson berkata, kumpulan paramedik tiba kelmarin sebelum membawa pasangan tersebut ke hospital.

Perkembangan terbaru itu membimbangkan ramai rakyat yang melancong di Mexico kerana mereka mungkin membawa pulang virus berkenaan.

Rakyat Britain kini dinasihat untuk mengelak ke negara-negara yang mempunyai kes selesema babi terbabit berikutan semakin banyak agensi percutian mula membatalkan penerbangan.

Dalam perkembangan berkaitan, sepasang suami isteri, Faye dan Russ Cavis tiba di Lapangan Terbang Manchester setelah membatalkan percutian mereka.

"Kami takut untuk ke luar negara terutama ketika berita ini mendapat tumpuan meluas media. Saya simpati terhadap nasib penduduk Mexico," kata Faye.

Sementara itu, Setiausaha Kesihatan, Alan Johnson memberitahu, hospital-hospital kerajaan mempunyai cukup ubat Tamiflu yang diuji positif terhadap selesema burung di Mexico. - Agensi

http://www.kosmo.com.my/kosmo/arkib.asp?y=2009&dt=0429&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_04.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...