Thursday, January 22, 2009

Dulu susah, kini mewah


Oleh AQMAR ALLADAD
aqmar.alladad@kosmo.com.my

Ada yang datang sehelai sepinggang, malah tidak kurang yang hidup makan pagi, kais pagi. Namun, nasib buruk mereka berubah setelah berhijrah ke Malaysia.


--------------------------------------------------------------------------------


SEKITAR pukul 6 pagi Ronaliza Zulhasrei, 22, sudah bangkit daripada tidurnya. Katil dua tingkat dengan tilam empuk yang disediakan oleh majikan itulah yang menemani tidurnya saban hari.

Sejurus terjaga daripada tidur, dia perlu segera bersiap dengan menyarung uniform putih dan vest bercorak kerana restoran tempatnya bekerja memulakan operasi pada pukul 7 pagi setiap hari.

Lazimnya, Ronaliza akan membantu majikannya melakukan kerja-kerja menghidang makanan untuk khidmat katering. Selain Ronaliza, dia turut ditemani oleh rakan sekerjanya untuk melakukan tugas-tugas tersebut.

Itulah rutin yang dilakukan oleh anak kelahiran Padang, Indonesia ini sejak hampir lima tahun lalu. "Saya seronok bekerja di Malaysia kerana negara ini aman dan gajinya juga lumayan," kata anak kelima daripada enam beradik ini dalam loghat bahasa Melayu yang cukup fasih.



KEMUDAHAN tempat tinggal yang selesa antara faktor yang mendorong pekerja asing untuk bekerja di Malaysia.

--------------------------------------------------------------------------------


Menurut Ronaliza, dia memilih untuk berhijrah ke Malaysia kerana kebanyakan ahli keluarganya mencari rezeki dengan merantau ke negara orang. Malah, Ronaliza juga datang ke Malaysia ketika usianya 17 tahun berbekalkan RM50 pemberian kedua-dua ibu bapanya.

"Saya datang daripada keluarga yang susah. Kami sekeluarga pernah hidup umpama kais pagi makan pagi kerana ibu bapa bekerja sebagai petani.

"Semasa di sekolah rendah, saya membantu ibu bersawah untuk menampung perbelanjaan sekolah sebanyak RM75 sebulan. Ketika di sekolah menengah, saya bekerja secara sambilan sebagai pelayan di kedai makan," ceritanya ketika ditemui Kosmo! baru-baru ini.

Tambahnya, cerita-cerita yang didengar daripada jiran mengenai kemewahan dan kejayaan mereka yang bekerja di Malaysia mendorong Ronaliza untuk mencuba nasib. Dia bernasib baik kerana jurusan penyediaan makanan yang diambil banyak mendedahkannya kepada peluang pekerjaan yang diminatinya.

Ronaliza yang memiliki sijil dalam jurusan penyediaan makanan kemudiannya dihantar bekerja di Malaysia. Tambahnya, sebelum itu dia sudah bekerja di restoran tersebut selama tiga bulan untuk latihan praktikal. Setelah tamat latihan dia terus menyambung bekerja di tempat yang sama secara kontrak selama tiga tahun.


BERSEDIA untuk memulakan tugas pada awal pagi.

--------------------------------------------------------------------------------



Namun, selesa dengan persekitaran tempat kerja dan majikan yang baik, maka dia sekali lagi berniat untuk meneruskan sahaja mencari rezeki di Restoran Rumpun Selera, Bandar Baru Selayang.

"Saya sudah percaya dengan majikan, itu yang menyebabkan saya tidak berpindah atau bertukar ke bidang lain seperti pembantu rumah.

"Saya rasa sangat teruja apabila dimaklumkan bahawa saya diterima bekerja di salah sebuah restoran di sini dengan gaji sebanyak RM500 sebulan.

"Meskipun saya belum pernah ke Malaysia sebelum ini, tetapi saya sudah biasa mendengar tentang negara ini. Benar, saya cukup gembira apabila ditawarkan bekerja di sini, tetapi jauh di sudut hati saya juga bimbang mengenai kes-kes rogol, pelacuran, dijual kepada sindiket dan penderaan oleh majikan. Namun, saya pasrah," ujarnya yang datang ke Malaysia bersama tiga rakannya.

Selepas lima tahun bekerja di Restoran Rumpun Selera, kini Ronaliza diberi kepercayaan oleh majikannya sebagai ketua bahagian katering. Sepanjang berkhidmat di restoran tersebut, majikannya menyediakan tempat tinggal seperti asrama, makan minum percuma, perubatan dan insurans nyawa.

Selain asrama, majikannya juga menyediakan kemudahan seperti televisyen. Kebiasaannya mereka bekerja selama sembilan jam sehari.

"Saya bersyukur mendapat majikan yang banyak memberi tunjuk ajar dan baik hati. Saya banyak belajar mengubah bunga, menghias dewan makan, malah saya diberi latihan bertutur dalam bahasa Inggeris," katanya yang pernah pulang sekali ke kampung halamannya.

Hasil titik peluhnya, Ronaliza yang memperoleh gaji sebanyak RM1,000 sebulan mengirim wang sebanyak RM200 kepada keluarga di kampung. Bagi menghilangkan rasa rindunya, Ronaliza akan menelefon mereka sebagai pengubat rindu.

"Lazimnya, saya akan menghubungi mereka sama ada dua atau tiga kali seminggu," ujarnya yang mahu menyambung kontrak bekerja. Menurut Ronaliza, dia dan rakan-rakannya akan diberi cuti sekali seminggu.


RONALIZA (kanan) kini diberi kepercayaan oleh majikannya sebagai ketua bahagian katering selepas lima tahun berkhidmat.

--------------------------------------------------------------------------------


Jika hari cuti tersebut jatuh pada awal bulan, dia dan rakan-rakannya tidak akan melepaskan peluang menghabiskan masa dengan membeli-belah di Sogo, Jalan Tunku Abdul Rahman, Pasar Seni dan sebagainya.

Malah, jika ada kelapangan mereka juga akan berhibur dengan menonton wayang. "Majikan juga pernah membawa kami bersiar-siar ke Port Dickson, Bukit Merah LakeTown Resort, Teluk Cempedak dan lain-lain," katanya yang memiliki telefon bimbit jenama Nokia.

Rakan sekerjanya, Fitriani, 21, bangga dan memuji majikan di Malaysia kerana begitu prihatin terutama soal kebajikan pekerja.

"Saya tertarik untuk datang bekerja di sini kerana kebanyakan majikan di Malaysia memang menjaga kebajikan pekerja mereka.

"Paling penting kita perlu bekerja dan menghormati majikan, barulah kita rasa seronok sepanjang bekerja," ceritanya yang mempunyai pengalaman bekerja di Malaysia selama tiga tahun.

Fitriani yang pernah menjalani latihan di restoran tersebut berkata, kegembiraan bekerja di Malaysia membuatkan Fitriani tidak terfikir untuk pulang ke kampung halaman, apatah lagi mencari pekerjaan lain di tempat kelahirannya.


MENGISI masa lapang dengan menonton televisyen bersama rakan-rakan yang merantau ke Malaysia.

--------------------------------------------------------------------------------


Bukan kerana tidak merindui tanah air sendiri, sebaliknya peluang yang diperoleh di Malaysia belum tentu dapat dinikmati sekiranya pulang ke Indonesia.

"Siapa yang tidak gembira sepanjang bekerja di sini, majikan telah membawa saya dan rakan-rakan melancong ke Pulau Pinang, Sunway Lagoon dan banyak lagi.

"Kebiasaannya kami dibawa melancong pada cuti hari raya kerana masing-masing tidak pulang ke kampung," jelasnya yang mengirim wang kepada keluarga sebanyak RM200 setiap bulan.

Saat berjauhan daripada keluarga, Fitriani mengakui adakalanya perasaan sunyi menyelubungi hati. Namun, dia akan menghubungi kedua-dua ibu bapanya sekurang-kurangnya tiga kali seminggu untuk mengubat rasa rindu.

"Mana boleh lupa keluarga. Hubungan kami tidak akan putus, telefon merupakan penawar rindu saya," kata anak pertama daripada tiga beradik itu.

Dia yang diberi tanggungjawab sebagai juruwang di restoran itu menjelaskan, juga mempelajari pelbagai pengalaman baru seperti menggubah bunga dan hiasan untuk majlis perkahwinan.

"Saya tidak pernah menyesal malah cukup berbaloi tinggalkan keluarga di kampung, sekurang-kurangnya saya dapat menimba ilmu di sini, mana tahu saya dapat membuka perniagaan sendiri suatu hari nanti," katanya yang datang daripada keluarga yang senang.

Bagaimanapun, lain pula kisahnya bagi seorang lagi pekerja Restoran Rumpun Selera, Alam Shah, 31, yang berhijrah ke Malaysia sejak 16 tahun lalu.

Dia menyifatkan penghijrahannya ke negara ini banyak mengubah nasib keluarganya.

Bagaimanapun, dia masih belum berpeluang pulang ke kampung halaman. Namun, memikirkan peluang dan kelebihan bekerja di Malaysia, maka Alam Shah memendamkan saja rasa sedihnya.

Di sebalik keceriaan wajah, terselit juga kepiluan kerana tidak sempat bertemu dengan bapanya yang telah meninggal dunia beberapa tahun lalu.

"Berita pemergian arwah bapa hanya saya ketahui setelah keluarga yang tinggal di Cittazong, Bangladesh menghubungi saya.

"Tidak dapat saya gambarkan perasaan ketika itu. Kalau ikutkan hati, mahu saja saya segera pulang ke kampung tetapi disebabkan faktor perbelanjaan yang tinggi maka hasrat itu saya pendamkan saja," katanya yang mendapat berita kematian bapanya selepas beberapa bulan berada di Malaysia.

Ujar Alam Shah, dia cukup tenang berada di Malaysia. Walaupun terpaksa bekerja keras, tetapi dia juga berkesempatan untuk menghabiskan masa bersama rakan-rakan seperti orang lain," katanya yang pernah bekerja di salah sebuah stesen minyak.


--------------------------------------------------------------------------------


Sementara itu, pengusaha restoran tersebut, Safnida Afiza Sanusi memberitahu, kebajikan pekerjanya memang dititikberatkan memandangkan bukan mudah untuk mereka mendapatkan kemudahan tempat tinggal.

"Saya terdetik untuk menyediakan tempat tinggal kepada setiap pekerja kerana ia bukan sahaja memudahkan mereka datang dan pulang bekerja malah soal keselamatan.

"Mereka juga tidak perlu menghabiskan pendapatan mereka untuk membayar sewa rumah mahupun kenderaan ke tempat kerja," jelas beliau yang turut membiayai insurans nyawa dan kos perubatan.

"Kita mahu mereka seronok bekerja dan selesa dengan persekitaran. Saya hanya mementingkan kualiti setiap pekerja, sekiranya ada di antara mereka yang bermasalah saya ambil keputusan dengan menghantar mereka pulang," jelasnya.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2009&dt=0122&pub=Kosmo&sec=Rencana_Utama&pg=ru_01.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...