Thursday, January 22, 2009

Henti beli senjata AS


KUALA LUMPUR: Tun Dr Mahathir Mohamad menggesa kerajaan berhenti membeli senjata api dan senjata dari Amerika Syarikat (AS), penyokong dan pelindung Israel.

Bekas perdana menteri itu berkata, rakyat perlu mendesak kerajaan berbuat demikian manakala badan bukan kerajaan (NGO) patut memainkan peranan meminta rakan mereka di negara lain berbuat demikian.

Beliau berkata, keputusan itu yang beliau sifatkan sebagai soal kecil kepada AS, tidak akan menjejaskan kuasa dunia itu dengan cepat tetapi untuk jangka panjang ia merasakan kesannya.

“Saya fikir pembelian yang besar secara terus dari AS ialah daripada kerajaan sendiri. Kerajaan sekarang ini saya fikir mempunyai rancangan membeli pesawat baru.

“Kalau mereka beli dari AS secara langsung, mereka bekalkan wang kepada Amerika mengeluarkan senjata untuk dibekalkan kepada Israel supaya bunuh orang Palestin. Sebab itu secara langsung kita tidak boleh beli apa yang menguntungkan Amerika,” katanya kepada pemberita selepas melancarkan Kempen Selamatkan Rakyat Palestin anjuran Gabungan NGO Malaysia di sini.

Sementara itu di MELAKA, Ketua Menteri Datuk Seri Mohd Ali Rustam membidas sikap angkuh pemimpin kuasa besar dunia terutama AS memperjuangkan hak asasi manusia daripada sudut yang sempit. - Bernama


http://www.hmetro.com.my/Current_News/myMetro/Monday/Setempat/20090119092523/Article/index_html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...