Thursday, January 22, 2009

Geng klon terjerat


Oleh Iskandar Shah Mohamed
iskandar@hmetro.com.my


RAMPAS...Ahmad Amir melihat sebahagian kereta 'klon'
yang dirampas.


KUALA LUMPUR: Selepas enam bulan bermaharajalela, sindiket curi dan lupus kenderaan yang bergiat aktif sekitar Lembah Klang lumpuh apabila lima lelaki ditahan polis dalam beberapa serbuan, baru-baru ini.

Difahamkan, sindiket itu memulakan kegiatan haram mereka dengan membeli kereta rosak di beberapa bengkel kenderaan dan mendakwa kononnya hanya mahu mengambil kepingan besi atau alat ganti.

Mereka seterusnya mencuri kenderaan sama seperti kereta rosak terbabit sebelum mengikis atau memadamkan nombor casis dan ‘menampalnya’ umpama keadaan asal.

Sejurus kerja ubah suai selesai, kenderaan ‘klon’ berkenaan akan dihantar ke Pusat Pemeriksaan Kenderaan Berkomputer (Puspakom) sebelum dibenarkan bergerak di jalan raya.

Sindiket itu turut menggunakan ‘orang dalam’ syarikat insurans untuk mendapatkan kad pendaftaran dengan kadar bayaran tertentu sekali gus memudahkan kereta terbabit dijual sama ada kepada individu atau kedai kenderaan terpakai.

Bagaimanapun, kegiatan sindiket itu terbongkar apabila kelima-lima mereka berusia 30 hingga 43 tahun ditahan dalam beberapa serbuan berasingan dijalankan sepasukan polis dari Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Cheras, Selasa minggu lalu.

Ketua Polis Daerah Cheras, Asisten Komisioner Ahmad Amir Mohd Hashim, berkata serbuan itu hasil penemuan sebuah Perodua Kelisa yang nombor casis dan enjinnya sudah diubah suai sindiket berkenaan.

“Melalui maklumat dan risikan diperoleh pada hari sama, kami (polis) menahan seorang lelaki dipercayai ahli sindiket itu di sekitar Kajang, Selangor.

“Hasil soal siasat membawa kepada penahanan empat lagi rakan suspek termasuk pemilik bengkel di daerah sama dan Nilai, Negeri Sembilan,”
katanya pada sidang media di sini, semalam.

http://www.hmetro.com.my/Current_News/myMetro/Thursday/Setempat/20090122091319/Article/index_html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...