Thursday, January 22, 2009

Guan Eng nafi Intel tutup kilang Pulau Pinang



Khamis Januari 22, 2009


PULAU PINANG: Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng menafikan bahawa pengeluar cip Amerika Syarikat (As), Intel Corporation akan menutup kilang dan 2,000 pekerjanya akan kehilangan pekerjaan masing-masing disebabkan penutupan itu.


Beliau menjelaskan bahawa syarikat itu sedang memindahkan kedua-dua kilang itu, PG6 dan PG7, ke Taman Teknologi Tinggi Kulim tetapi mengakui syarikat itu akan menawarkan Skim Perpisahan Sukarela (VSs) kepada kakitangannya.


Bagaimanapun, kerajaan masih belum menerima sebarang surat rasmi mengenai pemindahan itu dari Intel, katanya kepada pemberita di sini, hari ini.


Intel Corporation, di dalam satu kenyataan dari Santa Clara di California semalam berkata, ia merancang untuk menutup dua kemudahan ujian pemasangan sedia ada di Pulau Pinang dan di Cavita di Filipina.


Langkah itu, kata syarikat itu, merupakan sebahagian daripada rancangan untuk menstruktur semula sesetengah operasi pemasarannya dan menjajarkan kapasiti pengeluarannya kepada keadaan pasaran semasa.


Lim berkata: "Tidak berlaku sebarang kehilangan pekerjaan bagi mereka yang bekerja di Intel Pulau Pinang kerana syarikat pelbagai negara itu hanya menyatukan cawangan mereka dengan para kakitangannya berpindah ke Kulim."


Lim mengakui Intel kemungkinan menawarkan VSS kepada para kakitangannya tetapi enggan mengulas lanjut sehingga mendapat sebarang kenyataan rasmi dari Intel.


Operasi Intel Pulau Pinang kini mengambil bekerja kira-kira 6,000 pekerja manakala cawangannya di Kulim, Kedah mengambil kerja sekitar 4,000 pekerja.


Sementara itu, Lim berkata, kerajaan negeri memperuntukkan RM10 juta untuk mewujudkan Pusat Bantuan dan Latihan Kerjaya (CAT) bagi membantu mereka yang menganggur di negeri itu semasa kemelesetan ekonomi global sekarang.


Beliau berkata, pusat tersebut akan diwujudkan dalam tempoh tiga bulan lagi bagi menyediakan program latihan, mencari dan mewujudkan peluang pekerjaan dan perniagaan.


"InvestPenang telah diberi peranan sebagai Agensi Pelaksana bagi tujuan ini. Ia akan turut mendapat bantuan daripada persatuan perkilangan seperti Persekutuan Pengeluar-Pengeluar Malaysia dan Persatuan Syarikat-Syarikat Zon Perdagangan Bebas Pulau Pinang.


"Agensi seperti Perbadanan Kemajuan Pulau Pinang, Majlis Perbandaran Pulau Pinang, Majlis Perbandaran Seberang Perai dan Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang akan turut membantu untuk mewujudkan pekerjaan sementara dan menyediakan peluang latihan bagi mereka yang menganggur," katanya.


Lim berkata, talian bergerak telah diwujudkan untuk orang ramai mendapat maklumat daripada CAT di talian 0184659384; 0184652043; 0184656410 atau 0184651635.


Beliau menasihati para pekerja supaya bersedia menerima potongan gaji daripada hilang langsung pekerjaan mereka.


http://www1.mstar.com.my/cerita.asp?file=/2009/1/22/mstar_berita/20090122142959&sec=mstar_berita

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...