Thursday, February 19, 2009

Komplot pengawal

Oleh Hayati Ibrahim
ya_t@hmetro.com.my

yang ditemui semula." title="BUKTI...Abdul Razak (tengah) menunjukkan barang curi
yang ditemui semula." height="190" width="300" border="0">
BUKTI...Abdul Razak (tengah) menunjukkan barang curi 
yang ditemui semula.

PUTRAJAYA: Berbekalkan kad akses pelawat, empat penjenayah memecah masuk beberapa pejabat di sebuah kementerian di Kompleks E, di sini selepas waktu pejabat sebelum mencuri pelbagai barang berharga dipercayai bernilai puluhan ribu ringgit.

Kumpulan bergiat aktif sejak dua bulan lalu itu didalangi orang dalam iaitu dua bekas dan seorang pengawal keselamatan di kompleks berkenaan yang menceroboh masuk selepas waktu pejabat bagi mengelakkan dihidu pihak berkuasa.

Bagaimanapun, kegiatan mereka terbongkar selepas tiga daripada penjenayah berkenaan ditahan awal dan pertengahan bulan ini hasil maklumat orang ramai.

Hasil tangkapan itu, polis merampas lima projektor LCD; 12 telefon bimbit, 23 kad termasuk kad kredit dan kad mesin pengeluaran wang automatik (ATM) dan tiga komputer riba. 

Ketua Polis Daerah Putrajaya, Superintendan Abdul Razak Abdul Majid, berkata tiga daripada penjenayah berusia antara 22 hingga 29 tahun ditahan awal dan pertengahan bulan ini manakala seorang lagi suspek sedang diburu untuk membantu siasatan.

“Suspek utama yang berusia 29 tahun juga bekas pengawal keselamatan di kompleks berkenaan ditahan di sini, 6 Februari lalu, manakala suspek kedua yang bekerja sendiri ditahan 11 Februari lalu di Rantau Panjang, Kelantan.

“Sementara suspek ketiga yang juga pengawal keselamatan kompleks itu ditahan pada 7 Februari di Presint 7 di sini. Selain itu, kita sedang memburu seorang lagi suspek yang juga bekas pengawal keselamatan di kementerian itu kerana disyaki terbabit,” katanya di Ibu Pejabat Polis (IPD) Putrajaya di sini, semalam.

Hadir sama, timbalannya, Deputi Superintendan Polis (DSP) Yusuf Ibrahim dan Ketua Bahagian Siasatan Jenayah Daerah Putrajaya, DSP Zulkhairi Mahamud.

Difahamkan nilai barangan yang dirampas dianggarkan bernilai antara RM15,000 hingga RM20,000. 

Abdul Razak berkata, siasatan juga mendapati suspek utama kes itu adalah penagih dadah jenis syabu dan berhenti kerja sejak Ogos tahun lalu.

“Tetapi kita tidak tahu sudah berapa lama suspek bekerja dengan kementerian itu,” katanya.

Siasatan dibuat mengikut Seksyen 457, Kanun Keseksaan kerana memecah masuk bangunan dan semua suspek akan didakwa di Mahkamah Majistret Kajang, di Istana Kehakiman di sini, hari ini.

Dalam kes berasingan lima lelaki, termasuk tiga beradik ditahan di sebuah rumah di rumah ibu mereka di Pangsapuri Fasa 8, Presint 9 di sini, kelmarin kerana disyaki terbabit dalam kejadian pecah rumah di sekitar Presint 9 dan Presint 18, sejak akhir tahun lalu.

Semua suspek ditahan berusia antara 17 hingga 23 tahun dengan tiga daripadanya penagih dadah jenis ganja.

Abdul Razak berkata, suspek utama berusia 23 tahun bekerja di sebuah jabatan kerajaan di Kuala Lumpur, seorang pelajar kolej, seorang pelajar tingkatan lima manakala dua lagi penganggur.

Dalam tangkapan itu, pihak polis berjaya merampas masing-masing satu televisyen LCD; projektor LCD, pemain cakera padat video digital (DVD) dan komputer riba; masing-masing 10 jam tangan dan telefon bimbit; tujuh kad memori, permainan video dan mikrofon.

“Modus operandi mereka adalah dengan memecahkan mangga jerigi, sebelum masuk dan menggeledah rumah yang dikenal pasti dan mereka biasanya memecah masuk waktu pejabat,” katanya.

Semua suspek direman selama empat hari sehingga Sabtu ini.

Beliau berkata, dengan tangkapan semua suspek itu, polis percaya menyelesaikan kes pecah rumah di sekitar Presint 9 dan Presint 18, akhir tahun lalu.

Beliau meminta orang ramai yang kehilangan pelbagai barang supaya hadir ke IPD Putrajaya untuk membuat pengecaman atau menghubungi talian 03-88862145.

http://www.hmetro.com.my/Current_News/myMetro/Thursday/Setempat/20090219090402/Article/index_html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...