Thursday, February 19, 2009

Risiko bomoh palsu

Mengapa masih ramai menggunakan khidmat mereka meskipun pelbagai cerita negatif mengenai bomoh telah didedahkan?


KEBANYAKAN individu yang menemui bomoh adalah kerana terdesak untuk mendapatkan sesuatu. - Gambar hiasan



RAMAI mempercayai bomoh kerana bomoh memberitahu apa yang mereka mahu dengar. – Gambar hiasan


MASIH ingat lagi kisah bomoh tempatan yang penipuannya dibongkar oleh penyelidik dalam stesen televisyen Korea?

Bomoh yang menggunakan status 'ustaz' itu mendakwa boleh menyerap racun dalam badan pesakit dengan hanya menggunakan telur dan rawatan cas elektrik.

Ternyata, telur yang digunakan oleh bomoh tersebut sebenarnya sudah menjalani beberapa kaedah saintifik yang mengubah isi kandungannya.

Manakala peralatan yang digunakan untuk rawatan cas elektrik telah diubahsuai.

Selain penipuan sedemikian, sudah berapa kali juga kita membaca di dada akhbar tentang kes bomoh yang didakwa mencabul atau merogol pesakitnya?

Terbaru, gara-gara ingin membuang sial, seramai 19 orang menjadi mangsa penipuan bomoh palsu yang melibatkan kerugian mencecah RM480,000.

Namun begitu, masih ramai yang terus mencari bomoh. Ibaratnya, masyarakat Asia dan bomoh tidak boleh dipisahkan. Mencari orang atau barang yang hilang? Ingin menjadi cantik dan disukai? Menghidap penyakit terutama penyakit misteri? Pendek kata, tidak ada masalah yang tidak boleh diselesaikan bomoh.

Sehubungan itu, masih ramai yang menggunakan khidmat mereka meskipun pelbagai cerita negatif mengenai bomoh telah didedahkan.

Seolah-olah cerita mengenai sesetengah bomoh yang bertindak liar sehingga melanggar batas kemanusiaan dan kesopanan itu tidak meninggalkan sebarang rasa cuak.

Sebati

Zura Basri, 26, berkata, ibunya mempercayai bomoh kerana sejak kecil lagi dia dibesarkan dengan kepercayaan sebegitu.

"Zaman dulu bukan senang nak jumpa doktor. Sakit demam jumpa bomoh. Anak degil tidak mahu mendengar kata pun jumpa bomoh minta ditawarkan. Lambat bernikah, mandi bunga untuk membuang sial pun guna bomoh.

"Malah pernah juga ibu beri saya rantai tali hitam yang loketnya berbalut kain kuning untuk keselamatan diri. Sebab ingin tahu, saya buka gulungan kain itu dan mendapati ada ayat-ayat al-Quran di dalamnya," katanya.

Tambahnya, kepercayaan itu telah sebati dalam masyarakat kerana telah diamalkan sepanjang generasi.

"Sekarang, bila kehidupan semakin moden, jumlah bomoh semakin berkurangan dan kebergantungan terhadap bomoh turut menjadi kurang. Tetapi, kami adik-beradik faham, ibu lakukan semuanya untuk kebaikan kami," tegasnya.

Bukan kuno

Seorang bomoh yang hanya ingin dikenali sebagai Zul, lewat 30-an berkata, kebanyakan yang datang meminta bantuannya terdiri daripada mereka yang berpendidikan tinggi dan ada yang membesar di luar negara dengan mentaliti moden.


ADA yang sanggup berhabis beribu-ribu ringgit kerana percayakan bomoh.


Malah Zul sendiri bertugas sebagai eksekutif kanan dengan syarikat swasta di ibu kota dan menyedari kemampuannya kira-kira 10 tahun lalu.

"Tanggapan bahawa hanya orang tua atau kolot sahaja yang meyakini kemampuan bomoh adalah salah, sebab semua manusia tak kira latar belakang mempunyai keinginan," katanya.

Zul keberatan mengulas mengenai bagaimana beliau mendapat ilmu mengubati penyakit.

Katanya, dia hanya mengubat mereka yang benar-benar tiada pilihan lain lagi.

"Sesiapa sahaja boleh mengaku yang mereka mampu mengubati penyakit atau mempunyai kebolehan istimewa, terutama yang pandai bermuslihat.

"Tetapi dalam masa yang sama, ada juga yang benar-benar memiliki kebolehan merawat dan mengubat orang sakit," ujarnya.

Tambahnya, bagi mereka yang benar-benar berkebolehan, perkataan bomoh seakan membawa konotasi yang agak negatif dan kerana itulah, ramai yang lebih senang digelar pengamal perubatan tradisional atau alternatif.

"Masyarakat jangan percaya membabi buta. Kalau kurang ilmu memang senang ditipu. Jangan tamak. Saya akui ramai yang terlalu meletakkan kepercayaan kepada bomoh kerana terdesak atau terlalu menginginkan sesuatu," katanya.

Bagi Farina Jamal, 27, cukuplah sekali pengalamannya berdepan dengan pelbagai jenis bomoh dan pawang yang mendakwa boleh melakukan segala macam perkara.

Katanya, secara peribadi beliau tidak mempercayai bomoh. Baginya, ramai yang mempercayai bomoh kerana bomoh memberitahu apa yang mereka mahu dengar.

Selain itu, tumpuan dialihkan kepada bomoh yang dijadikan sebagai sandaran apabila sains tidak dapat menjelaskan sesuatu perkara.

Tambahnya, lebih 'senang' untuk mempercayai yang kita disampuk hantu daripada menghidap barah otak.

"Ketika bapa meninggal beberapa tahun lalu, adik saya sakit teruk tanpa diketahui penyebabnya. Sakit yang aneh-aneh, kadang-kadang sehingga histeria.

"Jadi, saudara-mara mengusung dia ke sana dan ke sini untuk berjumpa bomoh. Sampai bomoh dari luar negara pun ditemui. Beribu-ribu ringgit habis begitu sahaja tetapi adik saya tak juga pulih," katanya.

Sebagai usaha terakhir, keluarga Farina membawa adiknya berjumpa pakar psikiatrik.

Di situ, Farina dan keluarga difahamkan kerana adiknya masih kecil dan tidak tahu bagaimana untuk melepaskan tekanan. Maka tekanan emosi dilepaskan melalui kesakitan fizikal. Selepas beberapa sesi, adiknya pulih dan kembali seperti sediakala.

"Memang tidak dinafikan kewujudan syaitan dan perkara-perkara mistik, tetapi bagi saya, penyakit seperti banyak perkara lain adalahmind over matters (kekuatan fikiran)," katanya.

Terdesak

Pensyarah di Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia, Mohd Helmi Abd Rahim, berkata, seperti ketua kultus (cult leader), bomoh selalunya ada kelebihan untuk meyakinkan dan memujuk.

Lazimnya, bomoh dikenali melalui testimonial dari mulut ke mulut dan memiliki kepakaran khas seperti mengubati penyakit misteri, mencari barang, ilmu penunduk, melariskan perniagaan dan sebagainya.

"Kadangkala, dengan keizinan Tuhan, ia menjadi. Kadang-kadang sesuatu perkara memang telah nyata, tetapi kerana taksub, seseorang itu percaya atau yakin ia adalah dengan bantuan bomoh," katanya.

Bomoh palsu mudah menipu kerana 'pengetahuan khas' yang dimiliki membuatkan mereka mempunyai autoriti ke atas pesakit yang takut melanggar pantang.

"Orang yang terdesak akan jumpa sesiapa sahaja yang boleh menjanjikan sesuatu yang mereka perlukan," katanya.

Sama ada berkesan atau tidak rawatan bomoh itu sebenarnya bergantung kepada individu untuk mempercayai. Tetapi janganlah terlalu taksub sehingga membelakangkan agama dan kewarasan yang akhirnya kita sendiri yang menggigit jari. - Bernama

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2009&dt=0218&pub=Kosmo&sec=Rencana_Utama&pg=ru_02.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...