Thursday, February 19, 2009

Warga emas hilang RM50,000

Oleh Mohd Nasif Badruddin dan Zaid Salim
am@hmetro.com.my

diperhatikan isterinya, Fatimah Bakar." title="SAYU...Merah menunjukkan salinan laporan polis sambil
diperhatikan isterinya, Fatimah Bakar." height="196" width="300" border="0">
SAYU...Merah menunjukkan salinan laporan polis sambil 
diperhatikan isterinya, Fatimah Bakar.

MARANG: Hanya kerana buta huruf, seorang warga emas, Merah Ismail, 77, tidak menyangka jiran dikenali sejak kecil sanggup mengambil kesempatan menipunya hingga kehilangan wang tunai RM50,000.

Merah berkata, lelaki berkenaan memujuknya berulang kali supaya meminjamkan RM50,000 bagi mengembangkan perniagaan dan mendakwa wang pelaburannya di luar negara tersangkut dan memerlukan modal pusingan.

“Dia kemudian bersama rakannya membawa saya ke bank dan meminta menurunkan cap jari pada borang untuk mengeluarkan wang simpanan RM50,000 dalam Amanah Saham Bumiputera (ASB).

“Waktu itu saya tidak syak apa-apa, malah bank pun tidak bertanya sebarang soalan dan saya hanya mengiakan apabila ditanya jumlah pengeluaran RM50,000. Dalam ‘surat perjanjian’ itu, kami sama-sama menurunkan tandatangan dan anak sulung saya yang juga ‘buta huruf’ turut menandatangan sebagai saksi,” katanya ketika ditemui Harian Metro di rumahnya di Bukit Payung, di sini semalam.

Menurutnya, selepas beberapa kali bertanyakan wang dipinjamnya, lelaki berkenaan memberi pelbagai alasan.

Lebih menyedihkan lagi, apabila Merah yang berkerja sebagai tukang urut menanggung masalah itu sendirian kerana peristiwa itu dirahsiakan daripada pengetahuan tujuh anaknya. 

Bagaimanapun, rahsianya itu terbongkar apabila dia memerlukan wang untuk menjalani pembedahan apendiks Ogos tahun lalu.

“Sebaik mengetahui hal itu, anak-anak memarahi saya dan bertanyakan macam-macam, tetapi saya tidak dapat berbuat apa-apa kerana nasi sudah jadi bubur. Lagipun semua anak saya kenal lelaki berkenaan dan sering berjumpa.

“Kemudian anak-anak bersepakat membuat laporan polis pada Oktober tahun lalu dan menjadi kes mahkamah. Bagaimanapun, saya sedih dan tidak tahu kenapa hingga kini polis tidak mengambil sebarang tindakan,” katanya.

http://www.hmetro.com.my/Current_News/myMetro/Thursday/Setempat/20090219085852/Article/index_html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...